tisdag 19 februari 2008

Family Day in a Family Way

Igår var det Family Day för första gången. Det är den nyaste röda dagen här i Ontario och ett resultat av the Liberals vallöfte. Det var också dagen jag fick reda på att jag är gravid igen! Fortfarande VÄLDIGT tidigt, så vi håller det lite hemligt ett tag. Jag måste bara berätta för min chef så jag kan få lämpliga arbetsuppgifter utan radioaktivitet och mutagener och jag ville inte att han skulle vara den första som fick reda på det så jag berättar för er, Internettet, först. Så nu vet ni!

Family Day Rocks!

23 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å Wow!!!! GRATTIS!!!!!!!!
Vad härligt! :-)

Skoj, ytterligare en graviding på nätet då! ;-)

Thy sa...

Salits: Tack!! Ja är så glad!! Men det är ännu så nytt att jag inte riktigt har hunnit smälta det...

Anonym sa...

Grattis!

Thy sa...

Matilda: Tack!!! :-)

Petchie75 sa...

Wow, jättegrattis och så spännande!! Jag förstår att du ville berätta det för någon annan än chefen först, ha ha. Känner mig hedrad att få veta det så tidigt! Lovar att inte berätta det för någon ;-) ;-)

Thy sa...

Petra: Tack!! Och det var jättekul att berätta för er först. Chefen i all ära (han är en superjuste kille) men det kändes lite tråkigt att börja med honom. Min familj kommer och hälsar på i mitten av Mars och jag vill så gärna berätta för dem personligen och inte över telefon. Jag får hålla mig ett tag till.

Saltistjejen sa...

thy,
ja det är verkligen så mycket roligare att berätta direkjt för familjen och inte via telefon eller e-mail eller så. Vi berättade för våra familjer när vi var hemma i julas. Det slumpade sig så bra att vi hade en julresa inplanerad just efter att vi fått veta att det blivit plus på stickan. Så jag förstår verkligen att du vill vänta tills de kommer och hälsar på!!! Särskilt när det ändå är såpass "nära inpå". :-)

Annika sa...

Yeah, family day does rock!!! Grattis, grattis. Vad roligt!!!

Lullun sa...

Ett jättegrattis även härifrån! Vad kul! Hoppas att lillkillen kommer att tycka det bli spännande oxå, att få ett syskon. :-)

Anna, Fair and True sa...

Grattis! Vad kul!

Anna, Fair and True sa...

Är det inga av dina familjemedlemmar som läser din blogg?

Toini sa...

Grattis.

Vilken kul nyhet på "family day"

Anne sa...

Jag läste ditt inlägg först nu. Men i alla fall, här kommer ett STORT GRATTIS! Hoppas allting är bara bra och att du och magen mår bra. Förstår det är omtumlande och mycket att smälta, men härliga nyheter.
Family Day, det tycker jag förresten låter som en mycket bra idé och helgdag. En sån helgdag kunde det gärna få vara här också.

Anonym sa...

Åh vad kul :-) Jätte stort Grattis! Hoppas att allt fortfarande är bra och att du mår bra.

Kram på er!

Anna, Fair and True sa...

Hur är det? Det var länge sedan du skrev!

Anonym sa...

Hejhej och stort grattis!!! Jag undrar hur du går tillväga med din graviditet här i Ontario? Vill de att man ringer på en gång, vem ringer man? Har nyligen fått veta att jag är gravid och är relativt nyinflyttat och vet inte i vilken ände jag ska börja... Skulle vara toppen med tips! Lycka till med allt! Mvh/ Pia

Thy sa...

Grattis Pia!

Har du OHIP? Har du en familjeläkare? Då skulle det första du gör vara att ta kontakt med henne/honom. Man kan välja mellan att låta en barnmorska (midwife) eller en OB-gyn läkare övervaka ens graviditet. Vissa familjeläkare gör det också. Det är rätt stor brist på barnmorskor och OB-gyn så det är bra att kontakta dem så fort som möjligt. Leta på http://www.yellowpages.ca

Om du är i Toronto kan jag gärna ge dig numret till "min" barnmorska som är helt underbar. Den vård jag har fått har varit förstklassig.

Lycka till och kontakta mig gärna om du har fler frågor.

Anonym sa...

Tack! :) Och stort tack för ditt svar. Jag kommer inte att få mitt OHIP förrän i början av mars men har en försäkring som jag hoppas täcker de läkarbesök jag går på innan. Ska kolla upp det snarast. Har inte heller någon familjeläkare så jag ska söka på gulasidorna efter en (troligtvis) barnmorska. Ja, du bekräftade mina misstankar om att de här i Kanada alltså väljer antingen barnmorska eller läkare. Är ju lite annorlunda och första tanken hos mig är att kontakta en barnmorska men det är ju svenskt tänk såklart! Din rekommendation på barnmorska hade ju varit toppen men jag befinner mig i Kingston så nu håller jag tummarna att jag hittar rätt och hittar någon som jag trivs med här! Kram Pia

Anna @ Amerikana sa...

Hej!

Jag har skapat ett litet forum som jag kallar Smågodis (http://smagodis.getforum.org) för svenska tjejer bosatta i Nordamerika eller intresserade av USA/Canada i allmänhet och kanske planerar att resa eller flytta hit. Till skillnad från SWEA och Svenska Mammor, så är det gratis.

Jag fick idéen då jag dagligen läser svenska bloggar från USA, där vi alla delar med oss av tips och information i kommentar fälten, men eftersom inte alla har en blogg så kommer ett forum till bra användning. Namnet Smågodis,
eftersom vi saknar lösviktsgodis och att det är helt enkelt ett forum med lite gott & blandat!

Själv bor jag i Californien med min man och dotter och har bott i Canada och USA i snart 12 år.

Informera gärna dina läsare så vi kan nå så många svenska tjejer i USA och Canada så möjligt! Tack för hjälpen och jag hoppas att vi alla kan knyta lite kontakter, få lite tips och idéer!

Kram,

Anna

Forum - http://smagodis.getforum.org

Blogg - http://www.thethriftystylist.blogspot.com/

Thy sa...

TIll Pia igen: Det känns konstigt att hålla på med bloggen igen det var så länge sedan. En midwife får man tillgång till även utan OHIP, så du kan börja direkt med att hitta någon du tycker om. Jag har faktiskt varit i Kingston en gång. Typ 2002 när jag var student och vi gjorde en road trip. Det verkande vara en gullig stad. Skriv gärna och berätta hur det går!

Thy sa...

Hej Anna! Tack för tipset om dina sidor. Ska titta in på ditt forum snart; tiden är bara svår att få att räcka till med en tre-och-ett-halvt-åring och en 3-månaders knodd.

Anonym sa...

Ja, Kingston är verkligen en fantastisk stad! Är lagom stor för mig som är uppvixen i lilla Gällivare och finns gott om härligt kulturliv och vackert med Lake Ontario och St Lawrence River. (+ nära till Ottawa, Montreal och sist men inte minst Toronto :) Här blir vi kvar ett bra tag! Ok, så nu har jag, via yellowpages, hittat midwives i Kingston. Du hade ju helt rätt att det var bra att höra av sig i god tid. De måste skicka en förfrågan till Ministry of Health för att se om det är ok med ny client osv och jag får svar inom två veckor. Jag hoppas verkligen att de har plats för mig där, gillar idén om midwifery och det var ok att "starta" utan OHIP. Jag meddelar vad som händer och sker!

Livet enligt Jenny sa...

ÅH vad roligt!! Stort grattis!!! :)