måndag 8 oktober 2007

På tal om fåglar...

På tal om fåglar så är vi för tillfället papegojvakter till en liten gulkindad amazondam. Det är en mycket charmig papegoja och en rätt så krävande husgäst. Hon är tex smått förälskad i mig och uppvaktar mig med små kurrande läten och lättsmält mat.



Dock hyser hon en djup avsky för män (mr Thy inräknad) och försöker med näbb och klor mörda alla av manskön. Mr Thy har emellertid infört en motkampanj där han försöker muta in sig i hennes hjärta med hjälp av jordnötter. Det eller att hon möjligen kommer att bli så fet att hon inte längre orkar jaga honom... Jag är inte säker på hur han har tänkt.

Hon älskar att sjunga och skrålar gärna med i refrängen på ett helt bedårande vis. Särskilt om man skulle få för sig att dansa runt med henne. Hon har dock fenomenala röstresurser och det är inte helt lätt i kombination med en tvååring som INTE gillar höga ljud (=mer oväsen). Lite kul var det innan A fick rätt på ordet "peanuts". Utan ett "T" på slutet låter det ju så likt "penis". Vi har hårdtränat inför dagis i morgon för att undvika missförstånd. PeaNUT! Det heter PeaNUT!!

Här har hon just inspekterat vårt barskåp.

9 kommentarer:

Annika sa...

Hon är söt!! Men vad jobbigt att hon inte gillar Mr. Thy. Måste ju nästan vara lite skrämmande att bli anfallen av en sådan fågel.
OCH det är bra att du agerar talpedagog åt henne, fniss...

Anne-Marie sa...

Papegojor är ju så otroligt kloka. Kul det där med "felsägningen". Hoppas att hon kan förlika sig med Mr. Thy. :)

Thy sa...

Annika: Hon är underbar på så många sätt, men ack så krävande! Jag är väldigt glad att vi får låna henne så här ibland när hennes ägare är på semester. Jag skulle inte klara av att ha en papegoja på heltid, men njuter i stora drag av att umgås med denna smarta dam när jag får chansen.

Thy sa...

Anne-Maire: Ja väldigt kloka och envisa som synden :-). Det är lite synd om mr Thy för han är så väldigt förtjust i djur och allt hon vill göra är att slita honom i stycken.

Anonym sa...

Hihi, vad roligt med språkträningen. Det kan helt lätt bli missförstånd med de två orden.
Förresten, jag tycker mig se att det skymtar en flaska glögg i ert barskåp. Det vore inte så dumt ha en sån flaska i skåpet.

Thy sa...

Anne: Ja det kan bli hur galet som helt. Jag har funderat på att sätta ihop en blogpost om bara felsägningar.
Tror du glöggen från i fjol är bra i år också? Eller är det en färskvara månne? Vi brukar ha en glöggfest och det blev lite över.

Hannele på Hisingen sa...

Haha, papagoja i barskåpet :)

Anonym sa...

Starglögg från förra året är utmärkt i år.

Thy sa...

Hannele: Hon letar efter lämpliga boplatser och inspekterar varje lämplig håla.
Tack för tips om glögg!