lördag 6 oktober 2007

Svenska kyrkan och jag

Fick en kommentar från Anna, fair and true, som tydligen känner en svensk tjej jag lärde känna i Toronto. Liten värld eller hur? Jag lärde känna henne när A var en liten bebis och jag var mammaledig. Varje torsdag kl 13.15 gick vi till Svenska kyrkans barnsång och där fanns massor av trevliga mammor och bebisar och prästen är bland de hyggligaste människor jag träffat på över huvudtaget. Samt de hade väldigt gott hembakat fika varje gång (tja med undantag för när det var min tur att ta med då det väl blev, hmm, hemköpt). Jag kände mig alltid väldigt välkommen där även om jag inte på något vis är kristen. – jag är inte ens döpt och det är inte A heller – och fick bita mig mycket hårt i kinderna för att inte skratta när vi sjöng “Vem är kungen i djungeln?”*
När jag sedan började jobba igen gick det ju inte längre att ta sig dit på torsdagseftermiddagarna och jag saknade väldigt att ha andra svenska föräldrar att prata med och andra som pratade svenska med min son. Varför inte börja en svensk lekgrupp på en tid som även heltidsarbetande föräldrar kan klara av att komma på? tänkte jag. Jag skickade ut e-mail och startade yahoogrupp och hela viddevitten och fick ihop en liten skara intresserade föräldrar och barn. Saken var den att den enda tiden som vi kunde komma överens om var söndagsförmiddagar. Helt logiskt från arbetande föräldrars synvinkel, men jag hade då också lyckats pricka in den enda tiden på veckan som vår supersnälla präst hellre skulle vilja ha för sig själv. Då hon höll sin gudstjänst då och gärna för en publik. Eller församling eller vad det nu kallas. Jag fick lite dåligt samvete kan man lugnt säga, och värre blev det när jag sprang på henne och hon undrade om hon kunde hjälpa mig att annonsera ut min lekgrupp. Jag mumlade något om att vi träffades på helger, men det blev i princip slutet på mitt lilla initiativ. Efter ett par förkylningsomgångar, varvat med några kräksjukor och Sverigeresor så rann projektet ut i sanden. Vad har vi lärt oss av den här historien? Don't mess with Svenska kyrkan. Det går aldrig väl.



*Vem ÄR då Kungen i djungeln? JO! J-E-S-U-S! Jesus är kungen i Djungeln!

13 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Har aldrig varit i svenska kyrkan utomlands eftersom det ju inte finns där jag bor. Kan tänka mig att det kan vara en bra mötesplats för att träffa andra även om man inte är kristen och religiös. Jag har lagt in en länk till dig från min blogg - såg att du hade en till mig.

Annika sa...

Har heller aldrig varit i svenska kyrkan här. Dom har bara gudstjänst en ggn i månaden här i DC i en Luthersk kyrka inne i DC. Är inte tillräckligt religiös för att åka in :-)
Däremot var jag i Svenska Kyrkan på Manhattan, och vad FIN och mysig den var. Som ett vardagsrum för svenskar, kaffe, tidningar, snälla och intresserade människor.
OM ngt liknande fanns i DC skulle jag gärna gå, trots att jag inte är religiös. Det tack vare den verkligt fina stämningen!

Thy sa...

anne-marie: Jo det är en utmärkt plats att hitta svenskar på. Och de är trevliga med. Vad kul at du länkade hit! Jag gillar din fina blog och läser dina inlägg ofta.

Thy sa...

Annika: Även när jag inte aktivt försöker planera in konkurrerande aktiviteter på söndagsförmiddagarna så har jag inte kommit mig för att ta mig in till gudtjänsterna. Man måste ju få ta det lugnt också, eller hur?

Annika sa...

Njeaa...Jag menar inte direkt att gå på gudstjänsten, mer a hang-out...Läsa tidningar och dricka lite kaffe...Gudstjänster känns lite tröga.

Anonym sa...

Hoppas ni haft en trevlig långhelg! Läste på nätet att det är Thanksgiving i Canada.

Gudstjänster är inget för mig, överhuvudtaget kyrkliga aktiviteter. Däremot håller jag med om att de kan fungera suveränt som mötesplats eller för att få kontakt med folk. Jag minns att Svenska kyrkan i London var suverän för att kolla lappar på anslagstavlan eller läsa svenska tidningar osv (min enda kontakt med Svenska kyrkan utomlands var på stenåldern, före internet).

Vi kände tidigare en familj som aktivt gick i kyrkan varje söndag (även oftare än det), vi blev även inbjudna till deras kyrka. Vi tackade nej, det var säkert väldigt oartigt göra det. Men...det kändes bäst och mest rätt göra så bara.

Vad jag tycker känns konstigt det är att se kyrkor (man ser en skylt som det står church på) och huset är en betongklump och skulle kunna vara precis vad som helst för byggnad. Har aldrig varit inne i sådan "tråkig" kyrka. Men för mig är en kyrka en gammal vacker byggnad.
Jag tycker mycket om kyrkorgårdar och även kyrkor, just för att arkitekturen är så fin och även om man inte är religiös kan jag uppleva en väldigt fin stämning i europeiska kyrkor.
Kyrkorna jag sett här i USA är så nya och ger mig inte alls den där känslan jag förknippar med kyrkor.

Oooops, sorry lång kommentar.

Tack förresten för din fina mail-kommentar du skickade förra veckan. Tack!

Thy sa...

Hej Anne!
Vi njuter av Thanksgivinghelgen. En extra dags ledigt är en sådan underbar företeelse tycker jag. Och det i anslutning till en kort arbetsvecka! Livet känns mer balanserat med ens.
Jag är väl egentligen så icke-religiös som man kan vara, men jag är väldigt fascinerad av religion och troende som fenomen och därmed av kyrkor, tempel, synagogor, moskeer... Jag tycker at det är superspännande att bli inbjuden till kompisars och bekantas kyrkor o dyl. Var på ett sikh-bröllop härom veckan (eller valda delar av det då det pågick i flera dagar) och dagen efter på en jobbarkompis dotters bat mitzvah. Hur spännande som helst. Kan dock bara hålla med om att det är en annan känsla att gå in i ett hus vilket som och en Europeisk katedral.
Din blog låter mig fortfarande inte kommentera, men jag läser den med stort intresse ändå!

Anonym sa...

Konstigt du inte kommer igenom med dina kommentarer på min blogg... Hmm, mysko. Jag ska kolla och se om jag har nån mystisk inställning. Bra du sa till!

Saltistjejen sa...

Jag har också varit i Svenska kyrkan här i NYC! På julmarknad. Och druckit glögg!!!!
De ordnar även en Luciakonsert varje år och förra året gick vi på den. Alltså det är nog den bästa Lucia jag varit på på lääääänge!! Sådan hög klass på sångerna! :-) Jag fick gåshud och satt och verkligen njöt hela tiden! Ftas konserten har de i en annan kyrka på west side (vid Central Park) eftersom svenska kyrkans lokaler är alldeles för små.

Anna, Fair and True sa...

Jag har varit i Svenska kyrkan i London, New York, Bryssel och Toronto. Och varit på Luciafirande i alla förutom Toronto. Lucian i London brukar vara i St Paul-katedralen varannat år - om ni har chans, köp biljetter något år!

Thy sa...

Anne: Ja det är lite konstigt. Kanske för att jag använder Mac?

Thy sa...

saltis: Här anordnar SWEA en jättejulmarknad varje år med Lucia och glögg och massor av svenskt hantverk och mat (lussebullar! räkmackor! köttbullar! lingonsylt!). Brukar ta mig dit nästan varje år även om det ibland bara blir en kort provianteringsrunda.

Thy sa...

Anna: Wow vad många Svenska kyrkor du har besökt. Du får nästan ta och ge ut utvädreringar eller stjärnor eller nått som konsumentupplysning. Lucia känns så avlägset nu med sommarvärme utanför dörren, men jag insåg helt plötsligt att det bara är någon månad dit. SWEA brukar lussa i November då de har julmarknaden.