söndag 30 september 2007

Äppeltider

Vi åkte ut och plockade äpplen i lördags. Det finns en underbart kommersiell liten äppelgård man kan åka till ca en halvtimmes bilfärd från Toronto. Det finns djur att klappa på, äpplen att plocka, pumpor att klättra på, höskrindor att åka på, krimskrams att köpa. En cirkus med andra ord. Och det var helt underbart.




Apple Jelly
by Margaret Atwood

No sense in all this picking,
peeling and simmering
if sheer food is all
you want; you can buy it cheaper.

Why then do we burn our hours
and muscles in this stove,
cut our thumbs, to get these tiny
glass pots of clear jelly?

Hoarded in winter: the sun
on that noon, your awkward leap
down from the tree, licked fingers, sweet pink juice,
what we keep
the taste of the act,
taste of this day.

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å det verkar ha varit underbart1 Jag älskar hösten när den fortfarande är varm men den där sommarhettan har försvunnit.

Och självplock är ju supermysigt!!!
:-)

Annika sa...

Visst är det mysigt att åka ut till dom där Halloween/äppel/vingårdarna om hösten!!! Älskar det! Det är ngt av det bästa med att bo hör---hösten! Det säger jag trots min senaste tirad om varma höstar på egen blogg :-)
Och äppelsjälvplock är verkligen urmysigt! NU längtar jag efter att pynta upp inför Halloween!!!

Thy sa...

Saltistjejen: Ja även om det är varmt så känns det liksom friskare och ljuset är annorlunda (mindre smog kanske?). Jag njöt i fulla drag av att bara få komma ut ur staden ett litet tag.

Annika: Ja hösten gör de nog bättre och ffa mer här än i Sverige ;-). Men å andra sidan så hoppar de liksom över våren och direkt från vinter till sommar. Lite snopet ibland.

Anne-Marie sa...

Vad härligt det ser ut med äppelplock. Det var många år sedan sist. Har aldrig sett självplock i Mt Shasta området. Jag växte upp med äppelträd i trädgården och det hörde till hösten att plocka och göra saft och mos.

Thy sa...

Anne-Marie: Det var en riktig höjdardag. Och äpplena är sååå goda. Vi har varken gjort mos eller pajer som jag först hade planer på för de är oslagbara att äta färska och håller ju rätt länge i kylskåp.

Anna, Fair and True sa...

Världen är allt bra liten. Jag tror att min kompis Helena vet vem du är. Hon bodde min sin kille T. och deras dotter E. i Toronto för två år sedan i 6-7 månader. T. var på forskarutbyte från KTH till Toronto University. Helena tror att ni såg på kyrkans barntimmar eller någon liknande verksamhet.

Anonym sa...

Härligt med lite purfärska äpplen! Såna utflykter sitter kvar i minnet.

Thy sa...

Anna: Tänka sig! Visst vet jag vem Helena är! Hälsa henne så mycket och lilla E. Jag träffade massor av trevliga mammor och bebisar på svenska kyrkans barnsång. Tyvärr kan jag inte gå längre sen jag började jobba...

Thy sa...

Matilda: Ja det kan man leva på ett bra tag när vintern kommer. Man laddar upp batterierna liksom.