torsdag 20 september 2007

Små gnagare

Det kryllar av ekorrar här. Det går knappt att öppna dörren utan att man stör en hårt arbetande ekorre. Och de är verkligen små arbetsnarkomaner som idogt samlar mat och gömmer den på mer eller mindre klyftiga gömställen så att de ska ha något att äta under vintern. Tyvärr har de inte så bra minne och glömmer var de har grävt ner sina skatter. Här verkar det dock vara så gott om ekorrar att jag tror att de kan nog gräva i princip var som helst och ha goda chanser att stöta på någon gömd godbit. Jag försöker verkligen gilla de små sötnosarna, men nu har de under natten grävt upp de 60 små krokuslökar som jag nogsamt planterade i gårkväll. Kvar finns 60 små kratrar och lökarna har fått nya platser att gro på. Ekorrarna vet var. Om de kommer ihåg alltså. Annars lär det komma upp krokusar lite var stans i vår.

Det är inte så att ekorrarna svälter under vintern. De tar för sig från ett helt smörgåsbord av fågelmat.

Det tog lite tid innan den här lille gästen kom på bästa sättet att äta från vår fågelmatare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju förargligt, men samtidigt så gulligt att jag bara sitter här och ler! Jag ser små hål i backen där lökarna suttit. Vilken jättefest det måste haft!

Thy sa...

Japp, och tänk vad förvånade grannarna måste bli när det dyker upp krokusar som de inte planterat i gräsmattorna på våren.

Toini sa...

Men dom är ju så urgulliga. Synd på dina blommor, men dom blir säkert fina där dom dyker upp :-)

Thy sa...

toini: Ja visst är de söta! Men som trädgårdsmästare har de vissa brister...