torsdag 31 januari 2008

Toronto the Good?

Toronto är känd för att vara en väluppfostrad och snäll stad. Åtminstone om man frågar de som bor i Toronto. “Toronto the good” kallar de sig. Man tackar till höger och vänster, ber om ursäkt om någon går på en och håller upp dörrar för varandra ad nauseam. Teorin är att om man klämmer in så många människor på liten yta så behöver de lite smörjmedel i form av etikett och vänlighet för att livet ska flyta på friktionsfritt. När man dessutom har ett klimat av vildare slag så kan ju ens överlevnad bero på att man kan få en hjälpande hand emellanåt. Självklart skottar vi snö åt vår lilla granntant. Om inte någon annan av våra grannar har hunnit först vill säga.

Det lustiga är att resten av Kanada verkar dock vara övertygat om att Toronto är den snobbigaste och otrevligaste platsen på jorden. Det har tom gjorts en hel film om det utbredda Totontohatet. Lite som 08-föraktet i Sverige. Jag måste säga att jag tycker att det är ett oförtjänt dåligt rykte. Toronto ÄR en riktigt riktigt trevlig stad. Det enda som kan vara lite störande är att alla Torontobor hela tiden måste påminna en om att det.

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag har bara varit i Toronto en gång men jag tyckte jättemycket om staden! Tyckte det var en rätt perfekt atmosfär med en blandning av storstad men ändå med en småstadskänsla. Lite var det nog eftersom folk var så vänliga där. Så det stämmer säkert att det är en vänlig stad! :-)

Och det där med "Torontohat". Tja sådant typ av "hat" finns nog i alla lände mot vissa alltid lite större städer. Som Stockholm i Sverige. Eller New York här. Man får försöka strunta i det helt enkelt.

Petchie75 sa...

Jag gillade också Toronto när jag var där (senast 1992, oj, vad gammal jag är - firade min 17-års dag där, första gången utomnlands utan föräldrarna, bodde dock hos vänner till familjen). Men, det är väl som Saltis säger - det där huvudstads / storstadshatet finns nog överallt - Madrid, Bryssel, London, Paris, Sthlm (08-or som vi kallar dem i Skåne, ha ha - av ngn konstig anledning hatar vi inte Köpenhamn i Skåne!). Avundsjuka, antagligen!?

Lia sa...

Hej! Hittade till din blogg via Annikas sida. Är väldigt nyfiken på Kanada, då sambons bror troligen kommer att flytta dit till hösten. Har läst igenom flera av dina inlägg och tycker du har en mycket trevlig och mysig blogg!!
Återkommer säkerligen fler gånger.
Hälsningar Lia

Thy sa...

Hej Lia! Kul att du tittade in! Kanada har massor att erbjuda och Toronto är bara en del av det. En del jag gillar skarpt.

Thy sa...

Saltis: Jag gillar också Toronto. Det är nog den enda staden i Kanada jag vill bo i (kanske Vancouver skulle gå bra med...).

Thy sa...

Petra: Hihi! Det kan nog vara avundsjuka. Sedan så är ju Kanada så väldigt stort och glesbygds/storstadskontrastenkan bli väldigt påtaglig. Varför ska vi behöva betala för en tunnelbana eller en flygplansambulans som vi aldrig använder?